Hoe onze verhuisservice werkt

21-04-2022

Gratis verhuisservice voor uw website bij webhosting

Verhuisservice

Dagelijks maken meerdere klanten gebruik van onze verhuis- en optimalisatieservice voor een zorgeloze migratie van hun website, databases en e-mail. Bij alle hostingdiensten leveren wij een gratis verhuisservice. Bij de WordPress Webhosting pakketten en de managed VPS pakketten welke voorzien zijn van LiteSpeed leveren wij ook een optimalisatieservice als uitbreiding op de verhuisservice waarmee wij ervoor zorgen dat websites optimaal samenwerken met het hostingpakket of de managed VPS.

Regelmatig krijgen wij vragen over hoe de verhuisservice precies werkt en hoe wij deze verhuizingen uitvoeren. In dit blog leggen wij uit hoe een verhuizing aangevraagd, uitgevoerd en gecontroleerd wordt.

De verhuisaanvraag

Nieuwe klanten kunnen na bestelling van een webhostingpakket of managed VPS een verhuizing aanvragen via ons verhuisformulier dat hier te vinden is. Klanten die reeds één of meerdere abonnementen bij ons afnemen kunnen ook een webhostingpakket bestellen via het verhuisformulier. Op het verhuisformulier vragen wij om de inloggegevens van het webhostingaccount bij de vorige leverancier en eventueel extra informatie die nodig is om de e-mail te synchroniseren naar het pakket dat bij ons wordt afgenomen.

Nadat wij een aanvraag voor verhuizing via het verhuisformulier hebben ontvangen worden de gegevens gecontroleerd. Wanneer er extra informatie nodig is dan nemen wij contact op met de klant. Indien wij alle benodigde gegevens ontvangen hebben dan wordt er, in overleg met de klant, een datum en tijdstip vastgesteld waarop de verhuizing wordt ingepland.

De verhuizing

Voor het verhuizen van websites, e-mail en databases hebben wij zelf software ontwikkeld welke de voortgang van de verhuizing bewaakt, de gegevens controleert en de klant inzicht geeft in de voortgang van een verhuizing. Een verhuizing verloopt in een aantal stappen in een vastgestelde volgorde:

– Zowel het oude hostingaccount als het nieuwe hostingaccount worden gecontroleerd op vrije schijfruimte, afwijkende instellingen en het aantal gekoppelde domeinnamen. Eventuele afwijkende instellingen worden overgenomen en wanneer de overige zaken correct zijn dan wordt de verhuizing voortgezet.

– De website-data wordt gecontroleerd en gemigreerd naar het nieuwe hostingaccount. Daarna worden alle bestanden op de nieuwe en oude locatie vergeleken zodat zeker is dat alle data correct is gemigreerd. Als zeker is dat alle data correct gemigreerd is dan wordt deze gescand door een virusscanner. Daardoor zijn wij er zeker van dat alle data correct en schoon is overgezet naar het account bij ons.

– Wanneer de migratie van de data voltooid is dan worden de databases gemigreerd, ook hier wordt na de migratie een controle gedaan op het juist overzetten van de data. Eventuele verwijzingen naar deze databases in de website-bestanden worden gecontroleerd en aangepast zodat de website op het nieuwe hostingaccount correct werkt.

– Nadat de migratie van de bestanden en databases voltooid is worden de e-mailadressen aangemaakt en gesynchroniseerd naar het nieuwe hostingaccount. Van ieder e-mailadres wordt na migratie de grootte en het aantal e-mails op het oude en nieuwe account gecontroleerd.

– Zodra alle website-data, databases en e-mail gemigreerd en gecontroleerd is wordt de website op het oude en nieuwe account opgehaald en vergeleken. Wanneer deze correct werkt dan wordt de werking van de e-mail gecontroleerd. Is alles in orde dan wordt de verhuizing van de domeinnaam aangevraagd.

– De verhuizing van een .nl domeinnaam neemt over het algemeen tussen de 2 en 4 uur in beslag, de verhuizing van andere extensies kan tussen de 10 minuten en 10 werkdagen duren. Wanneer u voor een bepaalde extensie de geschatte verhuisperiode wilt weten dan kunt u altijd contact met ons opnemen. Nadat de verhuizing van de domeinnaam voltooid is wordt een SSL certificaat gegenereerd en gecontroleerd. 

– Wanneer de website correct overgezet is en gehost wordt op het account dat bij ons wordt afgenomen dan wordt dit, indien er een WordPress webhosting pakket wordt afgenomen, geoptimaliseerd met behulp van de LiteSpeed plugin.

Nadat de verhuizing voltooid is

Wanneer de verhuizing voltooid is dan nemen wij contact op met de klant of alles naar wens werkt en of de klant eventueel nog hulp nodig heeft, bijvoorbeeld bij het instellen van e-mail. Daarna wordt de website gedurende 1 week nog gemonitord op problemen of zaken die onverhoopt niet goed werken.

Door bovenstaande procedure en onze uitgebreide support verlopen meer dan 99,9% van de verhuizingen die wij uitvoeren zonder problemen. Door onze verhuisservice heeft een klant de zekerheid dat alle data correct wordt overgezet en dat de website op het pakket dat bij ons wordt afgenomen optimaal functioneert. Uiteraard kunnen onze klanten altijd gebruikmaken van onze uitgebreide support, ook wanneer een website al lang geleden verhuisd is of wanneer de klant de website zelf verhuisd heeft.

Meer informatie

Meer informatie over onze verhuisservice en de voorwaarden van de verhuisservice kunt u hier vinden. Heeft naar aanleiding van bovenstaande nog vragen over onze verhuisservice of support? Neem dan contact met ons op en wij beantwoorden graag al uw vragen.